Pininfarina

Firmaet blev grundlagt af Battista Farina i 1930 in Torino, og allerede fra start koncentrerede firmaet sig om design og konstruktion til specielle biler. De startede med at lave specielle udgaver for bl.a. Alfa Romeo og Lancia. I disse år blev der skabt biler som 6- og 8-cylindrede Alfa Romeo'er, Hispano Suiza Coupé, Lancia Dilambda samt Astura, Fiat Ardita og Lancia Aprilia Coupé.

Battista "Pinin" Farina blev født i Torino, d. 2. november 1893. "Pinin" betyder lille på den lokale Torino-dialekt.

Battista begyndte at arbejde som 11-årig på hans bror Giovanni's karosseriværksted "Stabilimenti Farina". Under den 1. verdenskrig styrede han konstruktionen af en "Aviatic" træningsfly. I 1920 tog han til USA for at se Amerika og vurdere med selvsyn de store muligheder I landet. I Detroit mødte han Henry Ford som spurgte ham om at blive og arbejde for Ford, men Farina ville hellere tilbage til Italien.

En interessant ting er, at den Italienske Republiks præsident i 1961, med baggrund i hans resultater indenfor både det sociale og forretningsmæssige område, autoriserede ændringen af hans efternavn til Pininfarina, 

Efter de vanskelige krigsår blev 1947 året for Cisitalia, den første bil som permanent er udstillet på MOMA, et museum for moderne kunst i New York. Hans yngste søn Sergio, født i 1926, gik ind I firmaet i 1959. Han overtog senere selskabet og brugte al hans design talent på biler som siden 1952 Ferrari. Siden 1958 er skrives firmaets navn i ét ord:

 

Eksempler på Pininfarina designede biler efter 2. verdenskrig:

  • Peugeot 305
  • Peugeot 203
  • Peugeot 405
  • 1987 Alfa Romeo 164
  • Honda Argento Vivo
  • Peugeot 406 coupé
  • Opel Omega Chronos
  • Fiat Spunto
  • Fiat Bravo Sing/Song

 

Sergios 3 børn (Andrea, Paolo og Lorenza) vil senere overtage firmaet og føre det videre.

 


go-back.gif (6066 bytes)

Tilbage til min hjemmeside

Sidst opdateret april 2001