Søndagsavisen uge 13 - 1998

Den røde drengedrøm

Den røde Ferrari er omgærdet af gode historier og spændende myter

Af Thomas With

Hvis man har været dreng, og hvis man er under 50, har man på et eller andet tidspunkt drømt om en rød Ferrari.

Hvorfor? - Tja, det har man bare.

Det er svært at sige, hvor den kommer fra, drømmen. Den kommer bare. Også selv om man dybest set ikke interesserer sig et hak for biler. En Ferrari er noget særligt, den har dét...

I otte-ni års alderen begynder ens drenge pludselig at diskutere sportsvogne. Under eftermiddagsmaden slynges bilmærkerne gennem luften med samme passion som navne på fodboldspillere eller videospil:

Porsche, Masarati, Mercedes, Jaguar, Lamborgini, Alfa Romeo, Jaguar, Ford Mustang, Corvette Stenway.

De skændes på livet løs, men til sidst står et enkelt navn tilbage og lyser:

Den røde Ferrari - alle sportsvognes moder. Hvorfor netop den?

Uden nummerplader

"Fordi Ferrari ikke er et transportmiddel - den er en myte, en legende," siger Ole Damgaard-Nielsen, dansk importør af den italienske klassiker, som et forsøg på en forklaring.

"De, der har en Ferrari, kører ikke meget i den. På verdensplan kører Ferrari'er kun omkring 3000 kilometer om året i snit. De, der køber en Ferrari, gør det ikke for at køre i den, men for at eje den. Nogle af vores kunder har 8-10 Ferrari'er stående - uden nummerplader."

Det med nummerpladerne har med prisen at gøre. De danske bilskatter lægger 200 procent oven i prisen, så en indregistreret Ferrari koster et godt stykke over to millioner kroner.

Katalogprisen for en Rød Ferrari - uden afgifter - ligger på mellem 790.000 og 1,3 millioner kroner afhængigt af modellen.

Ole Damgaard-Nielsen mener, at der findes omkring 400 Ferrari'er i Danmark. Heraf har kun 80 har nummerplader på. De øvrige står rundt om i garagerne, hvor deres ejermænd kan gå og kigge på dem, klappe dem, pudse dem lidt og spejle sig i dem.

Beherskertrang

Sådan en garage-Ferrari kan dog komme på gaden på prøveplader, hvis ejermanden skal til Ferrari-stævne eller til Ferrari-løb:

"Det er sjovt at se de 50-60 årige mænd i deres Ferrarier (først når de er over 50 har de råd til at købe en Ferrari). De bliver grebet af beherskertrang - nu skal du satemig høre, her kommer jeg - det er ligesom drenge, der skal ud og score en dame for første gang," siger Ole Damgaard-Nielsen, og kommer dermed ind på den tætte sammenhæng mellem sportsvogne og sex, som måske ikke eksisterer i virkeligheden, men som trives i hovedet på de fleste mænd:

"Den røde Ferrari er en god score-bil," siger Ole Damgaard-Nielsen.

"Problemet er blot, at pigerne er mere interesserede i bilen end i manden."

For at undersøge netop denne sammenhæng foretog Søndagsavisen i den forløbne uge en lille meningsmåling - dels i Øksnehallen i København, hvor en Ferrari-udstilling var ved at blive sat op - dels i mændenes omklædningsrum i Svanemøllehallen på Østerbro i København.

Claudia Schiffer

Respondenterne skulle besvare spørgsmålet: "Hvis du havde valget, hvad ville du så vælge: En uge med den internationale topmodel Claudia Schiffer eller en uge med en rød Ferrari?

I Øksnehallen vandt Claudia Schiffer 3-1. Her var mænd, der til dagligt omgåes det røde vidunder:

"Det var godt nok et dilemma!" sagde en af dem,

"Men hvis kæresten ikke får noget at vide, så nupper jeg Schiffer."

Men i mændenes omklædningsrum var der ikke brug for megen betænkningstid. Den røde Ferrari vandt 9-0.

"Får man det ene, får man vel også det andet," mente en høj, tynd kronraget fyr med ring i brystvorten.

"Jeg vælger en uge med Ferrari'en - den er nok sjovere i længden," sagde en anden.

En enkelt respondent på over 60 vidste ikke hvad han skulle svare - han kendte ikke Claudia Schiffer og havde intet forhold til røde Ferrari'er.

"Spørgsmålet er diskriminerende," mente han.

Hjulspind i 2. gear

Arrangørerne af udstillingen i Øksnehallen forventer et kanon-besøg. Da Kunstindustrimuseet i København havde en designudstilling om Alfa Romeo med kun seks udstillede biler kom der henved 40.000 mennesker. Hvor mange kommer så ikke for at se 50 Ferrari'er?

En af perlerne er den klassiske Testa Rossa ("rødtop") fra 50'erne - 12 cylindre, 300 heste ved 7000 omdrejninger. Det påstås, at den accellerer med hjulspind i andet gear helt op til 130 kilometer i timen.

Her er også en Formel 1 racer med det nye rat med indbygget gear. I løbet af nogle år bliver det standard også i sportsvognene.

Enkelte ekemplarer vidner om, at Ferrari også har fremstillet noget, der minder om familiebiler. Men hovedparten er fuldblods sportsvogne - racerbiler - og det er nok også en forklaring på, at myten om Ferrari er blevet så stærk.

Enzo Ferrari, fabrikkens grundlægger, var hverken ingeniør, opfindsom mekaniker eller dygtig forretningsmand. Da han som ung mand kom ind i branchen, hvor han i mange år tjente hos Alfa Romeo, var det fordi han var vild med biler og vild med motorsport.

5000 sejre

Ferrari er den bil der har vundet flest store motorløb overhovedet. Mere end 5000 sejre er det blevet til i forskellige kategorier. Og selv om det snart er en del år siden, at Ferrari har vundet Formel 1-verdensmesterskabet, topper den stadig statistikkerne over titler og vunde sejre.

Det med at sælge biler til privatpersoner var ikke noget Enzo Ferrari brød sig om i starten. Han ville lave racerbiler. Først da det gik op for ham, at han havde brug for pengene for at få råd til at deltage i motorsporten, begyndte han at interessere sig for sportsvogne til brug på landevejen. Men at det stadigt er hårdkogte racer-biler er tydeligt nok.

Ferrariens røde farve er også tæt knyttet til motorsporten. Bilens farve er egentlig gul - nemlig den gule farve fra byen Modenas byvåben, hvor Enzo Ferrari blev født og hvor fabrikken ligger. Heraf kommer også den gule bundfarve i våbenskjoldet med den springende hest.

Rød var imidlertid landsholdets farve, når Ferrari skulle repræsentere Italien. Derfor endte Ferrari som den røde drøm.